Avro Anson Mk.I MH120

Avro Anson Mk.I výrobního čísla MH120 z roku 1943 je jediný létající exemplář původní verze Mk.I na světě a jeden z pěti dosud provozovaných britských vícemotorových bombardérů z období druhé světové války. V prvních měsících konfliktu a během Bitvy o Británii tvořily právě Ansony páteř britského bombardovacího letectva. Byly hojně používány proti ponorkám, k doprovodu lodních konvojů, průzkumným misím a útokům na postavení nepřítele na francouzském pobřeží. Později našly uplatnění jako cvičné a transportní a pro svoji spolehlivost si vysloužily přezdívku "Faithful Annie". Na Ansonech si zalétalo také mnoho československých letců v RAF.
 

Ještě v devadesátých letech byl MH120 v aktivní službě, když létal v upravené podobě pro přepravu cestujících a nákladu v Austrálii. Následně byl získán Billem a Robyn Reidovými, kteří jej převezli na Nový Zéland a v letech 2002-2012 precizně restaurovali do současné podoby. Letoun byl opatřen markingem stroje K6183 náležícího do stavu 206. peruti RAF na počest posádky P/O L.H. Edwardse. Dne 5.9. 1939 byl P/O Edwards právě v K6183 sestřelen nad Severním mořem německým plovákovým letounem Heinkel 115. Tři ostatní letci zahynuli, ale přeživší Edwards byl velice šlechetně vzat na palubu He 115 a stal se tak prvním spojeneckým válečným zajatcem ve 2. světové válce. Samotný Anson K6183 s kódovými písmeny VX-B drží smutné prvenství v seznamu spojeneckých ztrát během vzdušných soubojů tohoto konfliktu.

Bill a Robyn Reidovi osobně představili svůj dechberoucí letoun Avro Anson také princi Williamovi a vévodkyni Kate během jejich návštěvy Nového Zélandu v roce 2014.

Built at Avro’s Yeadon plant near Leeds during 1943, MH120 was soon issued to the Royal Australian Air Force for use under the Empire Air Training Scheme, arriving at No 2 Aircraft Park at Bankstown on 20 March 1944. It served with No 1 Air Observers School at Evans Head, on the New South Wales coast, and the Advanced Flying and Refresher Unit at Deniliquin, close to the NSW/Victoria border. During 1953 it was sold to Greenfield’s Air Taxis of Albury, NSW for just £100, and highlights of its subsequent civil career included victory in a pylon air race at Moorabbin in January 1971 and a starring role in the 1990 TV mini-series Half a World Away about the 1934 MacRobertson Air Race, when it was painted to represent Roscoe Turner’s Boeing 247D NR257Y The Warner Bros Comet. It then spent 12 years on display at the Wangaratta Air World Museum before being purchased by Bill Reid.