Lidé

 

Andrej Cepko - pilot se zápalem do letecké historie. Létat začal v patnácti letech na kluzácích.V současné době létá v letecké škole jako instruktor a pilot aerotaxi. Snaží se využít každé volné chvilky, kdy může vyměnit kokpit cessny nebo pipera za letadla, která jsou spjata s historií našeho letectva. Plnit si sny z dětství na takových strojích jako je právě Tiger Moth nebo Magister. Výcvikové legendy druhé světové války. Je to takové symbolické vyměnit kabinu moderního cvičného stroje za otevřený kokpit historického aeroplánu, na němž začínal v podstatě každý pilot který vstoupil do řad Royal Air Force.

Andrej Cepko za letu v, dnes už rovněž historickém, Beechcraftu T.34 Mentor 

 

Ivo Kardošprofesí stíhací pilot Armády České republiky. Kromě plnění všech operačních a výcvikových úkolů pilotů 211. taktické letky (trvá), předváděl v letech 2017-2020 na leteckých dnech nadzvukové JAS-39 Gripeny ze základny v Čáslavi. Cestou do Hradce Králové, kde bydlí, nachází se letiště Podhořany, na jeho okraji hangár Muzea letectví a v něm pár starobylých aeroplánů. Kontrast mezi ultramoderní stíhačkou a dvouplošným veteránem je maximální. Obojí zvládá Ivo bravurně a obojí je mu ctí létat. Taková kombinace je zárukou, že rozlišit co je pro něho práce a zábava je pouhým okem nesnadné.

  

 Ivo Kardoš po svém vystoupení s Gripenem na leteckém dni SIAF pořádaném na letecké základně Sliač v září 2017.

 

Jan Karabec – Honzu jsme si vybrali do kádru, protože je obětavý, flexibilní, uvědomělý a šikovný pilot. V jeho (mladém) věku byla také většina našich letců, kteří se na začátku války přihlásili ke službě ve francouzském a později Královském letectvu VB. Jejich výcvik díky tomu proběhl rychle a efektivně, což bylo později mnohokrát prokázáno u bojových perutí. Jeho cesta k létání odstartovala jak se sluší a patří - na aeroklubovém letišti, kde v patnácti letech začal na kluzácích. Následovala letecká škola a motorový výcvik. V současné době studuje letový provoz na vysoké škole, nalétává hodiny a rozšiřuje si kvalifikace. Jeho snem vždy bylo létání, především na historických strojích. "Je to čest, zkušenost a zároveň radost usednout do otevřeného kokpitu historického letadla".

 29.srpna 2020: Momentka z miniveterán srazu uspořádaného náhradou za odložený III. polní koncert. Jan Karabec čtvrtý zleva i zprava, tedy uprostřed. Pro jistotu označen šipkou (Jiří Sejkora).

Jan Auersvald- Honza se naučil létat v místním aeroklubu a nejen to. Od samého začátku se aktivně účastnil i ostatních činností, bez kterých by žádné létání nebylo, zejména pak údržby a oprav techniky, kde se ukázal jako velice šikovný a pečlivý mechanik. V našem týmu tomu není jinak. Kromě vlastního létání se stroji z naší sbírky má často zanořené ruce v nějakém motoru, nebo pod přístrojovou deskou. Aktivně létá kluzáky, ultralighty i větší motorová letadla. V civilním zaměstnání je Honza avionikem leteckých simulátorů. Mimo aktivit v RAF Station a místním aeroklubu pak sám ještě provozuje klasické ULL Straton D-8 a kluzák VSO-10, které si dal postupně se svým tátou dohromady.

 

Richard Santus - zakladatel R.A.F. Station Czechoslovakia. Profesionální pilot, nadšený příznivec Královského letectva a propagátor odkazu československých exilových letců. V občanském zaměstnání řídí leteckou společnost Aeropartner. Do sbírky historických letadel se snaží získávat především stroje, které mají dokumentovanou přímou souvislost s československými letci v RAF, maximálně zachovalé v původním stavu, citlivě restaurované a přitom bezpečné pro létání. 

Nedílnou součástí činnosti RAF Station Czechoslovakia je osvěta. Aby se dostalo zejména mladým lidem svědectví o statečnosti a příkladu nezkažené morálky válečných hrdinů. Když už nejsou mezi námi tak alespoň prostřednictvím našich strojů při veřejných leteckých vystoupeních (R. Santus a žákyně ZŠ generála Františka Peřiny na Aviatické pouti 2023).