Ford GPW R.A.F.

Pro dopravu personálu a materiálu používáme ikonický Willys, precizně restaurovaný do podoby jak sloužil u našich jednotek během války v Anglii. Automobil byl vyroben firmou Ford v roce 1943, k němu přívěs Willys od firmy Jeep z roku 1944. Jeho válečná pouť nám není zcela známá- mohl stejně dobře sloužit na území USA jako být poslán na evropské či pacifické bojiště. Co ovšem víme jistě je, že roku 1976, přesně 22.dubna, byl registrován ve státě Illinois na jméno Barry K. Adkinsson, který jej měl v držení až do 13. listopadu 2015, kdy byl odkoupen a pro účely renovace odeslán do Velké Británie. Náš Willys jezdí na britské veteránské registraci VXS603, kterou však rafinovaně zakrýváme magnetkami zelené barvy tak, aby neutrpěla jeho kamufláž a označení, jenž naprosto dokonale ztvárnil Jaroslav Pomajzl.

Volnou inspirací pro marking našeho džípu se stal tento willys od 134. Airfieldu. Fotografie byla pořízena někdy v dubnu či květnu 1944 na polní základně Appledram u Chichesteru. V Jeepu jsou příslušníci 313. squadrony: Za volantem velitel jednotky S/Ldr. Alois Hochmal, vedle pravděpodobně W/O Otto Špaček. Na přední haubně W/O Alois Záleský a -Angličan?- Za Špačkem zadní piloti zleva: F/Sgt. Josef Jílek, Sgt. Josef Kukučka  a F/Sgt. Charles Stojan. Za Hochmalem neznámý Angličan a Američan. Povinné označení vozidel RAF jsme doplnili ještě o prvorepublikového lvíčka na rámu předního skla a blatníku přívěsu a dále o mezinárodní poznávací značku CS. Obojí naše jednotky hojně používaly jak na vozidlech tak letounech, aby daly najevo svou příslušnost k Československu.