Flying Legends of the Royal Air Force

 

This website is dedicated to the legacy of Czechoslovak exile airmen of 1939-1945 and their flying machines in particular. We run a collection of vintage aircraft painstakingly restored to original condition, fully airworthy and cared of with love and tender. All these planes have in common the fact that they were piloted by citizens of Czechoslovakia during WWII: A 1938 Miles M-14A Magister Mk.I serial number 873, a 1939 De Havilland DH-82 Tiger Moth Mk.II serial number 82536 and a 1940 made serial number 83105. These "old ladies" are the very first of the type and the oldest aerobatic airplanes ever home based in the Czech Republic.

Our Miles Magister is one of five still flying in the world. Bearing its original RAF number N3827 she was also used by No.2 Flying Instructors School in Montrose Scotland where flight instructors' trainings for elementary and advanced flight schools (single-multiengined) were taking place. Many Czechoslovak pilots were trained here since 1940. The most remarkable moment is No.10 FI Course, held by 2nd FIS form July 1st to August 21, 1942 featuring also two Czechoslovaks F/O Jan Mokrejš a F/Sgt. Jaroslav Šika. Both passed a two-phase syllabus on Magisters and Oxfords whereas Mokrejš carried a total of six flights on N3827 logging 7.10 hrs on the aircraft. READ MORE

The 1939 Tiger was acquired from the immaculate collection of Kevin Crumplin when he realized that the airplane would be very well looked after (sure it would!). Kevin is a living legend in the world of DH-82 operating the Tiger Moth Training at Henstridge UK together with Annabelle Burroughes and Clive Davidson. This rather act of fellowship and mutual sympathy than a mere business transaction has, de facto, expanded his remarkable enterprise to Central Europe. READ MORE

The other Tiger Moth (original RAF code R-5246 bearing number 40 on the fuselage) is a 2018 acquisition from the Fighter Academy Collection. 83105 is the first ever painstaking renovation realized by Kevin Crumplin. Both aircraft released by the same workshop look identical - as if they've gotten lost in time on a training flight over England where Tiger Moths were fundamental types for basic flight training of RAF pilots. Eventually R-5246 in particular was flown by Czechoslovak airmen at 3. and 10. EFTS before they were assigned to combat squadrons of the Royal Air Force. READ MORE

Aero 145 serial number 20-001 made in 1960 is not a wartime veteran though however it's so much beautiful, famous and rare at the same time to star as an exemption in our collection representing all the excellent Czechoslovak post-war aircraft designs. More information here. Photos by Petr Kolmann.

 

We fly for joy and edification, air displays, memorial flights and public sightseeing

 

Air Displays

letecké vystoupení

Displays are attractive to spectators for it can be entirely completed in a small area.

Sightseeing

vyhlídkové lety

Can strongly be recommended. To get airborne in an open biplane we may truly state is the genuine wartime veteran. 

Flight Training

letecký výcvik 

For pilots there is an opportunity to take the introductory ride or flight training including spins.

Kalendář akcí/ Event Calendar
  

Tiger Moth má pochopitelně svou dlouhou historii, kterou s precizností sobě vlastní zpracoval letecký publicista Zdeněk Hurt: „Místem zrodu se stal závod de Havillandu v Hatfieldu, který v období červenec 1939 až leden 1940 realizoval objednávku na 300 strojů čísel N9114–N9523, spadající pod kontrakt Ministerstva letectví No. 778402/38. Z ní pocházel i Tiger Moth Mk.II N9503, který poháněl Gipsy Major I čísla výrobce 82536 (RAF 153745).

Dne 17. listopadu 1939 následoval přesun k technické jednotce No.20 Maintenance Unit v Aston Down, kde po převzetí RAF zůstal letoun uskladněn do dubna 1940. Poté sloužil po celou válku u No.4 Elementary Flying Training School na letišti Brough v Yorkshiru bez jediného incidentu. Tato škola změnila 10. března 1947 název na No.4 Reserve Flying School, nikoliv však místo působiště. Změnou však prošlo označení na trupu. Zatímco za války nosily stroje školy pořadové číslo, nyní měly přidělený kód RCN- a písmeno letounu.

Roku 1948 následovalo přidělení k 2. RFS do Bartonu a k 7. RFS Desfordu. Do Bartonu v hrabství Lancashire se N9503 vrátil 29. září 1949 a tam doplnil stav šesti letounů 2. RFS, provozovaných na kontrakt leteckou firmou Reid & Sigrist Ltd. Tehdy již měl povrch ve stříbrné barvě a černé kódování v kombinaci RCX-. Svoji kariéru v RAF ukončil 24. října 1951 přeletem na uskladnění k 10. MU do Hullavingtonu.

Civilní životopis zahájila uzavřená dražba, v níž jej získala Asociace britských aeroklubů, potažmo Cardiff Aeroplane Club, u něhož byl 28. října 1953 zapsán pod značkou G-ANFP. Technickou charakteristiku změnil poté, co jej 24. září 1958 zakoupil subjekt Hants and Sussex Aviation, kde prošel úpravou na jednomístnou verzi určenou k leteckému práškování. Krátce po vydání technického osvědčení následovala koncem února 1959 registrace u Agricultural Aviation Company. Po dodání na nové působiště v Panshangeru v červenci toho roku havaroval při letu ze severoirského Londonderry. Své působení v zemědělství však hned neukončil. S návratem do podniku v Sussexu byl opravený G-ANPF nejprve uskladněn v Portsmouthu a v červenci 1961 prodán firmě Farm Aviation. Pokračoval tam v polních pracích až do ukončení provozního certifikátu dva roky poté.

The Biplane Club z Denhamu sice letoun odkoupil, nicméně nic se s ním nedělo. Drak opuštěný ve vysoké trávě v listopadu 1975 získal Stuart Howe pro Mosquito Aircraft museum, sídlící v Salisbury Hall na severu Londýna. Jelikož mezitím získal jiný exemplář v lepším stavu, mohl stroj poskytnout firmě Ross Aviation výměnou za náhradní díly k palubnímu proudovému DH Sea Vixen.

Roku 1999 zbytky letounu vystřídaly majitele Davida Taylora a Grahama Horna. Poslední uvedený to, co z původního Tiger Mothu N9503 zbylo, přenechal 28. srpna 2013 Kevinu Crumplinovi působícím v Henstridge. Tento pečlivý muž zahájil kompletní práce na stroji takříkajíc od podlahy se záměrem uvést jej do původní válečné kondice. Generálku motoru zadal fy. Deltair Airmotive, kde jednotku uvedli do stavu, jako by byla nedotčená provozem. Obdobně dopadla i rekonstrukce draku, včetně instalace látkového překrytu zadního pilotního prostoru určeného k výcviku létání podle přístrojů.

Co do předpisového válečného zbarvení kamuflážními poli tmavě zelené a tmavě zemitě hnědé barvy na horních a bočních plochách, spolu s aplikací světlejších odstínů na spodním křídle a vespod pak sytou žlutou, je letoun s tehdejší dobou zcela identický. Obdobně realisticky působí aplikace výsostných znaků RAF a zopakované seriové číslo stroje ve velké podobě na spodních plochách. Obnovený a zalétaný G-ANFP obdržel nové osvědčení o letové způsobilosti 26. května 2016.