Flying Legends of the Royal Air Force

 

This website is dedicated to the legacy of Czechoslovak exile airmen of 1939-1945 and their flying machines in particular. We run a collection of vintage aircraft painstakingly restored to original condition, fully airworthy and cared of with love and tender. All these planes have in common the fact that they were piloted by citizens of Czechoslovakia during WWII: A 1938 Miles M-14A Magister Mk.I serial number 873, a 1939 De Havilland DH-82 Tiger Moth Mk.II serial number 82536 and a 1940 made serial number 83105. These "old ladies" are the very first of the type and the oldest aerobatic airplanes ever home based in the Czech Republic.

Our Miles Magister is one of five still flying in the world. Bearing its original RAF number N3827 she was also used by No.2 Flying Instructors School in Montrose Scotland where flight instructors' trainings for elementary and advanced flight schools (single-multiengined) were taking place. Many Czechoslovak pilots were trained here since 1940. The most remarkable moment is No.10 FI Course, held by 2nd FIS form July 1st to August 21, 1942 featuring also two Czechoslovaks F/O Jan Mokrejš a F/Sgt. Jaroslav Šika. Both passed a two-phase syllabus on Magisters and Oxfords whereas Mokrejš carried a total of six flights on N3827 logging 7.10 hrs on the aircraft. READ MORE

The 1939 Tiger was acquired from the immaculate collection of Kevin Crumplin when he realized that the airplane would be very well looked after (sure it would!). Kevin is a living legend in the world of DH-82 operating the Tiger Moth Training at Henstridge UK together with Annabelle Burroughes and Clive Davidson. This rather act of fellowship and mutual sympathy than a mere business transaction has, de facto, expanded his remarkable enterprise to Central Europe. READ MORE

The other Tiger Moth (original RAF code R-5246 bearing number 40 on the fuselage) is a 2018 acquisition from the Fighter Academy Collection. 83105 is the first ever painstaking renovation realized by Kevin Crumplin. Both aircraft released by the same workshop look identical - as if they've gotten lost in time on a training flight over England where Tiger Moths were fundamental types for basic flight training of RAF pilots. Eventually R-5246 in particular was flown by Czechoslovak airmen at 3. and 10. EFTS before they were assigned to combat squadrons of the Royal Air Force. READ MORE

Aero 145 serial number 20-001 made in 1960 is not a wartime veteran though however it's so much beautiful, famous and rare at the same time to star as an exemption in our collection representing all the excellent Czechoslovak post-war aircraft designs. More information here. Photos by Petr Kolmann.

 

We fly for joy and edification, air displays, memorial flights and public sightseeing

 

Air Displays

letecké vystoupení

Displays are attractive to spectators for it can be entirely completed in a small area.

Sightseeing

vyhlídkové lety

Can strongly be recommended. To get airborne in an open biplane we may truly state is the genuine wartime veteran. 

Flight Training

letecký výcvik 

For pilots there is an opportunity to take the introductory ride or flight training including spins.

Kalendář akcí/ Event Calendar
  

…jsem se už narodil. Ba ještě předtím jsem musel být v děloze schoulený víc než normální dítě. I tak maminka v sedmém měsíci vypadala, jakoby spolkla příložník. Doktoři měli hrůzu, že jestli se neotočím zhruba svisle, budou mě muset vyřezávat někudy bokem. Naštěstí to „dobře“ dopadlo, já vyjel otvorem k tomu určeným jako drát z válcovny a zabodl se přitom porodní bábě do břicha. Nebo tak nějak to bylo.

Ségra je o tři a půl roku starší, ale její věci mi při věku nula pochopitelně nebyly. Roztomilé miminko se nekonalo, v hadrech pro předškoláky s motivy geometrických útvarů jsem vypadal spíš jako jeskynní malba pralidí- ruce a nohy mi strašidelně trčely z trupíku jako nějaké bizarní hrábě. Do toho jsem často jen mlčky koulel očima a rodiče se pak báli trávit se mnou noc v jedné místnosti. Není divu, že ze mě mírně řečeno „vyrostl“ samotář. A stejně, moc to nechápu: Táta byl normální a máma taky- až na její pověstnou fertilitu. Říkali o ní, že když se jenom přiblíží k čemukoliv mužského rodu, rázem otěhotní. Muselo to být něco po čertech dlouhého. Tehdy se stavěl ropovod Družba tak nevím- jestli se třeba jen naklonila nad výkop?

Sotva jsem se poprvé postavil, opíraje se přitom lokty o ponk vedle svěráku, začala každodenní frustrace:

Krátká peřina, krátká postel, krátký stan, malý spacák. Krátké rukávy. Schválně si koupíš košili XXL a 3x prodloužený rukáv- sice to na tobě visí jako mantl, ale když připažíš, sahají ti ty rukávy aspoň po zápěstí. Jakmile ale trochu zalomíš rukama, jako už tisíckrát nad tím proč jsi tak dlouhej, vykasají se rukávy o dvacet centimetrů a na loktech prasknou. Takže nosíš trička s krátkým a v zimě děláš jakoby nic.

Tuhle jsem jako obvykle trčel z davu v tramvaji číslo 22 a vedle mě si stoupl někdo, kdo moc chtěl dosáhnout na tu horní vodorovnou šprysli. Podařilo se mu to s vypětím všech sil, i když byl u toho napnutý jako luk a držel se jen třemi prsty. V druhé ruce měl otevřenou knížku a pro uvolnění napětí předstíral četbu, zatímco já jsem o patro výš do stejné šprysle pomalu hryzal, když držet se rukama nemělo valný smysl, jsa při své výšce hlavou bezpečně zaklíněný mezi podlahou a stropem.

„Aby ses neposral, stožáre“ pomyslel si nejspíš onen drobný muž, když se tak snažil kompenzovat SVOJI frustraci. Asi soudí, že bejt dlouhej je bůhvíjaká slast. Můžu říct, že není. Když si někdo uprdne, tak kde myslíš, že se plyn lehčí vzduchu převaluje? Ano u podlahy jedině když se tramvaj převrátí na střechu. Kdyby tam všichni byli dlouhý jak já, bylo by to aspoň spravedlivý. Jenže by se tím posunulo celé těžiště vozu o metr nahoru a například takovou zatáčku v Chotkových sadech by neměl šanci projet bez toho, aby skončil na boudě v Jelením příkopě. Asi proto můžu bejt dlouhej jenom já. 

No nesměj se. Ty nevíš jaký to je, bejt dlouhej.